1 tanke på “Senaste nytt

  1. Anders Karlsson Inläggets författare

    Medlemsnytt från Älekulla Fiber, 181105
    Medlemsnytt är ett informationsblad där vi berättar hur projektet fortlöper. Medlemsnytt skickas ut
    när vi bedömer att det finns något nytt att berätta eller när vi har hunnit en bit i projektet.
    Lägesrapport
    Styrelsen har nu bygget klart nätet och anslutit ytterligare 4 fastigheter till nätet. Vi jobbar nu med
    redovisning till Länsstyrelsen för utbetalning av EU-stödet och hoppas skicka in ansökan i slutet av
    november.
    Felanmälan.
    Lite info hur du fel anmäler vid störning i din uppkoppling:
    Vad gör jag, vem ansvar för vad?
    Inledning
    Älekulla Fiber har tillsammans med medlemmarna byggt ett optiskt fibernät som föreningen äger och
    förvaltar. Föreningen har också tecknat avtal med kommunikationsoperatör, KO, som är Zitius.
    Ett antal av föreningens medlemmar har valt att teckna kollektiv gruppanslutning via föreningen,
    med Telia så som tjänsteleverantör.
    Föreningen får ibland ta mot felanmälan från medlemmar. All felanmälan ska dock ske till
    tjänsteleverantören.
    Innan du fel anmäler
    1. Gör dina enheter strömlösa genom att dra ut stickkontakten, mediaomvandlare, router och tvbox. (Mediaomvandlare är den enhet där fibern kommer in till fastigheten)
    2. Räkna till 10, sätt i kontakterna igen. Kontrollera om felet är avhjälpt.
    3. Kvarstår felet kontakta din tjänsteleverantör.
    4. Tycker du att hastigheten är låg? Kontrollera hastigheten genom kabel ansluten dator eller pc.
    Trådlös uppkoppling ger i allmänhet en lägre hastighet och kan varierar mellan olika platser i
    fastigheten.
    Läs nedan för mer information:
    Tjänsteleverantör
    En tjänsteleverantör är det bolag där du har beställt dina tjänster. Detta kan vara Telia, Bahnhof,
    ComHem eller någon annan som har avtal med Zitius om förmedling av tjänster i nätet.
    För medlemmar med gruppanslutning är tjänsteleverantören Telia.
    Felanmälan
    En felanmälan görs alltid till tjänsteleverantören. Konstaterar tjänsteleverantören att felet uppstått i
    förmedlingen av tjänsten kommer tjänsteleverantören att göra felanmälan till KO.
    Skulle KO upptäcka att det är avbrott på fiberledningen kontaktar KO Älekulla Fiber för åtgärd.
    Det är alltid tjänsteleverantören som tar mot och hanterar felanmälan.
    För medlemmar med gruppanslutning är det Telia, telefon 90200
    Älekulla Fiber Ekonomisk Förening
    Föreningen äger det optiska fibernätet med tillhörande kanalisation och förvaltar detta. Föreningen
    äger ingen utrustning som förmedlar tjänster och har således ingen påverkan på tjänstens funktion.

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s